I sit alone and watch you light

Fick en fråga från mamma för någon dag sen "Vad gör ni på datorn hela tiden? Jag sätter på den och efter fem minuter stänger jag av". Till svar fick hon "Jag är yngre än dej", vilket kanske inte var ett direkt tydligt svar men ärligt visste jag inte vad jag skulle svara. Varför spenderar man så många timmar framför skärmen egentligen? Och vad gör vi hela tiden? Visst, att vara ung gör att det finns fler saker att titta på, Facebook och bloggar (vilket även äldre har) hör väl till min svaghet. Men varför så många timmar och skulle vi överleva utan Internet?

Det är nästan lite läskigt att tänka på hur långt det gått, för när vi började prata om hur Internet uppkom på förra musikkursen känns det som år och dagar sen. Men egentligen är det ju inte alls lång tid sen vi satt där och var tvungen att "ringa" för att komma in på Internet, hur vi då blockade telefonen, betalade minutvis och satt efter klockna 18 för att det då var billigare. Idag sitter var och varannan med ett mobilt bredband eller varför inte med Internet i mobilen. Den här utvecklingen har skett i rasande fart och att föreställa sig hur det kommer att se ut om bara några år är väldigt svårt. Vill dom sätta en "musikspelare" direkt i träningskläderna så vet man aldrig vad dom hittar på med Internet. Jag funderar på om "vanlig" post kommer att finnas om några år eller om allt kommer att vara elektroniskt. De flesta av oss betalar redan räkningar via Internet, vi deklarerar och läser tidningar, gör det mesta helt enkelt. Om några år kommer pensionärerna vara dem som växte upp med datorer och jag tror att vi kommer att få se en förändring.

Nu har jag funderat ett tag på det här och den enda slutsatsen jag egentligen kan dra är att jag låter andra fundera på den här frågan och nöjer mej med att vänta och se vad som händer.

xoxo

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback